راهنمای بهینه ‌سازی انکر تکست برای سئو

آموزش بهینه سازی انکر تکست
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • انتخاب انکر تکست (Anchor text) مهم‌ترین مهارت سئو خارجی است که می‌تواند شما را حتی با داشتن تعداد لینک‌های کمتر در رده‌ی بالاتری از رقبا قرار دهد. اگر کار را درست انجام دهید جایگاهتان در موتورهای جستجو بهبود پیدا می‌کند. اما اگر بهینه‌سازی انکر نکست را دست‌کم بگیرید، آن‌وقت باید به پنالتی الگوریتم پنگوئن سلام کنید.

    در این مطلب قصد داریم به سوالات متداول درباره‌ی انکرتکست پاسخ دهیم. اول از همه می‌گوییم انکر تکست چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه هم به معرفی تکنیک‌های بهینه ‌سازی انکر تکست برای سئو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

    انکر تکست چیست؟

    برای بهبود سئو باید از چه انکرتکستی استفاده کنیم؟ برای این سوال جواب 5 ثانیه‌ای وجود ندارد. برای شروع بهتر است ببینیم اصلاً انکر تکست چیست؟

    حتی اگر برای اولین بار است که اسم انکرتکست را می‌شنوید به‌احتمال زیاد از متن انکرتکست به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید. انکرتکست در حقیقت متن قابل کلیکی است که در یک هایپرلینک (hyperlink) مشاهده می‌کنید. در اینجا عبارت «متن قابل کلیک» یک انکرتکست است.

    اگر اینترنت را یک بزرگراه در نظر بگیریم؛ متن‌های انکرتکست مانند علائم خروجی هستند. آن‌ها سیگنال‌هایی را به کاربران وب‌سایت و همین‌طور موتورهای جستجو ارسال می‌کنند. در صورتی که به‌درستی از انکرتکست استفاده کنید می‌توانید آن‌ها را به یک خطوط ارتباطی جدید متصل کنید.

    مزیتش این است که اطلاعاتی معتبر در وب‌سایت خودتان یا سایت‌های دیگر را در اختیارشان می‌گذارید. هر چه میزان تناسب متن انکرتکست با لینک مقصد بیشتر و اطلاعات دریافتی کامل‌تر باشد، اعتبار و ارزش آن به معتبر بودن سایت و مطلب مبدأ یا سایت شما هم اضافه می‌شود.

    کاربرد دیگر انکرتکست‌ها قابلیت جهت‌یابی است که در اختیار کاربران می‌گذارند. همین‌طور به الگوریتم‌های گوگل می‌فهمانید که محتوای شما برای چه پرسونا (افرادی) مناسب و قابل‌استفاده است.

    انکرتکست مثال بالا در کد سایت به شکل زیر نمایش داده می‌شود:

    <a href=”https://example.com”>متن قابل کلیک</a>

    انکر تکست چیست ؟
    انکر تکست چیست ؟

    برای ساخت انکرتکست از تگ <a> استفاده می‌شود. متغیر href آدرس سایت مقصد را مشخص می‌کند. همچنین در ادامه‌ی آن متن یا عبارتی درج می‌شود که برای انکرتکست در نظر گرفتیم.

     چند مدل انکر تکست داریم؟

    به‌طورکلی انکرتکست‌ها را می‌توان به شش دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

    • مطابقت کامل: حاوی کلمه کلیدی است که به‌صورت دقیق محتوای صفحه مقصد را منعکس می‌کند.
    • مطابقت جزئی: باکمی بازی در عبارات و کلمات به محتوای صفحه پیوند داده‌شده اشاره می‌کند. مثلاً وقتی می‌خواهیم به صفحه‌ای درباره لینک سازی پیوند بدهیم می‌توان از عبارت «استراتژی لینک سازی» برای انکرتکست استفاده کرد.
    • علامت‌دار (شامل نام تجاری): زمانی که از نام تجاری برند یا کسب‌وکار برای لینک دادن به سایت استفاده می‌کنیم. مثل؛ Google
    • لینک‌های برهنه: در این نوع از لینک مقصد بدون متن انکرتکست استفاده می‌شود. مثل؛ «www.google.com»
    • عمومی: از یک عبارت عام برای متن انکر تکست استفاده می‌شود. مثل زمانی که به خواننده محتوای خود میگویید «اینجا را کلیک کن».
    • تصاویر: هر زمانی که از تصویر برای لینک دهی استفاده شود، گوگل از متن موجود در ویژگی alt تصویر به‌عنوان انکرتکست استفاده می‌کند.

     

    معرفی چهار تکنیک بهینه سازی انکر تکست برای سئوی سایت

    بهینه سازی انکر تکست نه فقط در بک لینک‌های سایت بلکه در لینک دهی داخلی بین صفحات سایت هم بسیار مهم است. در ادامه توضیح می‌دهیم چطور می‌توان با بهینه‌ سازی انکر تکست و متن آن تأثیر مثبتی روی سئو گذاشت.

    1. انکر تکست را تا حد امکان کوتاه و مختصر نگه‌دارید

    باوجود اینکه محدودیت خاصی برای طول متن انکرتکست نداریم، بهتر است آن را کوتاه و جمع‌وجور انتخاب کنید. درنهایت دو نکته را برای انتخاب متن انکرتکست به ذهن بسپارید:

    • متن را طوری انتخاب کنید که بیشترین موضوعیت و ارتباط را با لینک مقصد داشته باشد.
    • از کلمات و عباراتی استفاده کنید که مخاطب یا کاربر سایت را جذب کند تا روی آن کلیک نماید.
    1. از عبارت و کلمات کلیدی مرتبط با پیوند یا لینک مقصد استفاده کنید

    همین‌طور که موتورهای جستجو به رشد و بلوغ می‌رسند معیارهای بیشتری را برای تعیین رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرند. در این میان یکی از معیارهای برجسته «ارتباط پیوندها» است. یعنی اینکه صفحه‌ی مبدأ در سایت شما چقدر به صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید، ارتباط دارد. ایجاد پیوندهای مرتبط احتمال رتبه‌بندی هر دو صفحه مبدأ و مقصد را برای جستجوهای مرتبط با موضوعشان افزایش می‌دهد.

    دو فاکتور برای بهینه سازی انکر تکست و تعیین میزان ارتباط پیوندها مؤثر هستند:

    • موضوعی که صفحه منبع درباره آن صحبت می‌کند.
    • متن انکر تکستی که با استفاده از آن به صفحه منبع ارجاع می‌دهیم.
    1. چگالی کلمه کلیدی در انکرتکست را کم کنید

    پس از به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن، گوگل با دقت بیشتری کلمات کلیدی انکر تکست را بررسی می‌کند. بنابراین اگر تعداد زیادی از لینک‌های ورودی سایت حاوی متن انکرتکست مشابهی باشند به سایت شما مشکوک می‌شود. چون تصور می‌کند که این لینک‌ها به‌صورت طبیعی ایجاد نشده‌اند.

    برای لینک دادن به صفحات داخلی سایت خود زیاده‌روی نکنید. اگر برای پیوندهای مختلف به یک صفحه از متن انکرتکست مشابه استفاده کنید، گوگل تصور می‌کند که آن‌ها لینک‌های اسپم هستند.

    1. استفاده از انواع انکر تکست‌های عمومی را محدود کنید

    به همان اندازه که ازدیاد چگالی در کلمه کلیدی برای بهینه سازی انکر تکست پیشنهاد نمی‌شود، نباید از انکرتکست‌های عمومی بیش‌ازحد استفاده کرد. متن انکرتکست باید حد ممکن دقیق، توصیفی و مرتبط با لینک مقصد باشد. ضمن اینکه مخاطب‌ها اغلب تمایل بیشتری به کلیک روی انکرتکست‌های موضوعی دارند.

     زمانی که به جای موضوع محتوا از متن‌های عمومی استفاده می‌کنید، اشتیاق آن‌ها برای کلیک روی لینک کمتر می‌شود.

    Anchor text چیست ؟
    Anchor text چیست ؟

    حرف آخر

    برای بهینه سازی انکر تکست هیچ چیز بهتر از لینک‌سازی طبیعی و رعایت چگالی کلمات کلیدی نیست. پس پیش از اینکه متن انکرتکست را بنویسید، مطمئن شوید که از توصیف‌های دقیق و مرتبط با پیوند مقصد برای انکرتکست استفاده می‌کنید. همین‌طور برای لینک دادن به صفحه‌ای مشابه از وب‌سایت، به یک عبارت مشخص تکیه نکنید. هر بار از کلمات و عبارات مترادف و مفهومی جدید کمک بگیرید تا گوگل آن را به عنوان لینک اسپم تشخیص ندهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید