هر آنچه باید درباره ی الگوریتم موبایل فرست ایندکس بدانید!

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • الگوریتم موبایل فرست ایندکس تجربه‌ی جدیدی نیست. تا قبل از این هم گوگل اهمیت زیادی به جستجوهای کاربران در نسخه‌های گوشی وب‌سایت می‌داد. بااین‌حال عرضه‌ی رسمی این الگوریتم در میان الگوریتم های گوگل حجت را برای سئوکارها تمام کرد. یعنی اگر می‌خواهید سایت‌تان از سئو رتبه خوبی بگیرد و محتوای وب‌سایت‌تان در صفحه نخست جا داشته باشد باید هوای کاربران و جستجوهای از روی گوشی را داشته باشید.

    در این مطلب قصد داریم درباره‌ی آپدیت الگوریتم موبایل فرست ایندکس و تأثیراتش روی سئو سایت صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

    الگوریتم اول موبایل
    الگوریتم اول موبایل

    الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟

    تا پیش از این گوگل در اغلب موارد از محتوای نسخه‌ی دسکتاپ برای ارزیابی ارتباط بین یک صفحه و درخواست کاربرها استفاده می‌کرد. اما حالا برای فهرست‌بندی و رتبه‌بندی به محتوای وب‌سایت، نسخه موبایلی را ملاک عمل قرار می‌دهد.

    در حال حاضر اکثر جستجوهای کاربرها از روی دستگاه‌های گوشی انجام می‌شود. بنابراین گوگل به وب‌سایت‌هایی که تجربه‌ی کاربری عالی برای این دسته از کاربرها ایجاد کنند در الگوریتم موبایل فرست ایندکس خود پاداش می‌دهد.

    بر همین اساس از ماه مارس 2021 همه وب‌سایت‌هایی که از روی نسخه‌ی دسکتاپ روی پایگاه اطلاعاتی گوگل وجود داشتند، حذف شدند. همینطور گوگل به‌طور 100 درصدی پایگاه اطلاعاتی خود را با نسخه‌های موبایلی وب‌سایت‌ها آپدیت کرد و آن را ملاک نمایش نتایج در جستجوها قرار داد.

    به‌روزرسانی 100% الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه پیامدهایی دارد؟

    در گذشته بسیاری از کسب‌وکارها بر روی نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت خود تمرکز می‌کردند و ارتقای نسخه‌ی موبایلی را یک گزینه برای آینده کاری در نظر می‌گرفتند. البته شاید این موضوع برای برخی کسب‌وکارها مانند شرکت‌های B2B منطقی بود. چون بیشتر بازدیدکنندگان آن‌ها از نسخه‌ی دسکتاپ وارد سایت می‌شدند؛ احتمالاً هنوز هم همینطور است.

    اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. با به‌روزرسانی صددرصدی الگوریتم موبایل فرست ایندکس چنین کسب‌وکارهایی با کاهش ترافیک ارگانیک یا قطع آن مواجه می‌شوند.

    بنابراین اگر از آن دسته کسب‌وکارهایی هستید که وب‌سایت‌تان برای نسخه‌ی موبایل ارتقا داده نشده یا بدتر اصلاً نسخه‌ی موبایلی از وب‌سایت خود طراحی نکردید؛ حالا باید اقدامی جدی کنید.

    چطور از به‌روزرسانی الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل جان سالم به درببریم؟

    اگر نسخه‌ی موبایلی سایت شما در دسترس نباشد از نتایج هم حذف می‌شوید، چون گوگل وقتی نتواند محتویات سایت را بخواند آن را نشان نمی‌دهد. در اینجا توصیه‌هایی را مطرح می‌کنیم که نمایش داده شدن سایت‌تان را در جستجوهای گوگل (پس از به‌روزرسانی صددرصدی الگوریتم موبایل فرست ایندکس) تضمین می‌کند.

    1- بهینه‌سازی عملکرد سایت

    سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از معیارهای اصلی برای نمایه‌سازی خوب، افزایش رتبه و کاهش نرخ پرش است. درواقع اگر بارگذاری سایتی بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 40 درصد از کاربران آن صفحه را ترک می‌کنند.

    بنابراین گوگل پیشنهاد می‌کند تا سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را در محدوده‌ی زیر یک ثانیه تنظیم کنید. حالت ایده‌آل‌تر این است که بارگذاری آن بیش از 500 میلی‌ثانیه طول نکشد.

    پس در قدم اول وضعیت وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی مانند فشرده‌سازی تصاویر، کش کردن و… برای بهبود سرعت بارگذاری استفاده کنید.

    2- بهبود محتوایی

    برخی از سایت‌ها اطلاعات محدود و خلاصه‌ای از محتوای سایت خود را در نسخه‌ی موبایلی به نمایش می‌گذارند. این در حالی است که اگر بخشی از محتوا در نسخه‌ی موبایلی پنهان شود، گوگل محتوای ارزشمندی را از دست می‌دهد که درنهایت به رتبه‌ی سئو سایت شما آسیب خواهد زد.

    برای هماهنگی وب‌سایت با الگوریتم موبایل فرست ایندکس لازم است تا تمامی اطلاعات وب‌سایت را به‌نوعی طراحی و تنظیم کنیم تا در نسخه‌ی موبایلی هم در کمال سازگاری برای مخاطب‌ها به نمایش درآید. برای این منظور می‌توان از منوهای همبرگری (Burger Menus) و انواع سربرگ‌ها استفاده کرد.

    3-  تنظیم داده‌های ساختاریافته

    برای نمایه‌سازی بهتری در الگوریتم موبایل فرست ایندکس توصیه می‌شود از داده‌های ساختاریافته در نسخه‌های موبایلی و دسکتاپ سایت استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که پیاده‌سازی این ساختار بدون ایراد و خطا باشد. می‌توانید با استفاده از کنسول جستجو گوگل (Search Console) و راهنمای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته (Structured Data Markup Helper) از این موضوع اطمینان کسب کنید.

    4- بررسی متادیتا

    تگ‌های متا باید در نسخه‌های موبایل و دسکتاپ یکسان باشند؛ چون هنگام فهرست‌بندی و نمایش نتایج اطلاعات مهمی را در اختیار گوگل قرار می‌دهند. اگر طراحی واکنش‌گرا را برای سایت خود انتخاب کرده باشید این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    5- اجتناب از پنجره‌های پاپ‌آپ (Pop-up Windows)

    پنجره‌های پاپ‌آپ و سایر تبلیغاتی که بین صفحه باز می‌شوند، همیشه دلیلی برای برانگیختن کاربران هستند. حالا فرض کنید که در صفحه‌های کوچک موبایل، از باز شدن چنین پنجره‌هایی تا چه اندازه عصبانی و دلسرد خواهند شد!

    گوگل مدت‌هاست که درباره‌ی نمایش چنین تبلیغاتی هشدار داده و آن‌ها را برای تجربه‌ی کاربری مضر می‌داند. استفاده از این پنجره‌ها فقط برای هشدار درباره‌ی کوکی‌ها، تائید سن کاربر و بنرهای دانلود قابل‌تحمل است. با این حال اگر هنوز به استفاده از این تبلیغات بین‌صفحه‌ای اصرار دارید بهتر است آن‌ها را طوری طراحی کنید که در مسیریابی کاربر اختلال ایجاد نکند.

    این معیار مختص الگوریتم موبایل فرست ایندکس نیست؛ اما جزو مجموعه‌ای از توصیه‌هایی است که عملکرد بهتر سایت را در نسخه‌های موبایل تضمین می‌کند.

    الگوریتم موبایل فرست ایندکس
    الگوریتم موبایل فرست ایندکس

    حرف آخر

    باوجود آمار چشمگیر و رو به رشد ترافیک‌های موبایلی، به‌روزرسانی الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل قابل پیش‌بینی بود. اگر هنوز وب‌سایت‌تان را برای نمایش در موبایل بهینه نکرده‌اید، احتمالاً تغییر در ترافیک ارگانیک سایت را احساس کردید.

    با این وجود هر چه زودتر به توصیه‌های این پست عمل کنید از جریمه‌های احتمالی گوگل در امان خواهید ماند. همینطور در صورت آمادگی ممکن است شانس این را داشته باشید که از رقبای دیگر خود پیشی بگیرید.

    مهم‌ترین کار، بهبود عملکرد سرعت بارگذاری سایت‌تان است. در قدم بعدی به سراغ بهینه‌سازی محتوا، تنظیم داده‌های ساختاریافته و بررسی متادیتا بروید. همینطور از دست پنجره‌های پاپ‌آپ و تبلیغات بین‌صفحه‌ای سایت خلاص شوید.

    درنهایت سایت خود را با ابزارهای موجود بررسی کنید و سازگاری آن در نسخه‌ی موبایلی را با دقت زیر نظر بگیرید. با پیروی از این توصیه‌ها می‌توانید موقعیت خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید