الگوریتم پیج لایوت (Page Layout) یا قاتل تبلیغات چیست ؟

الگوریتم پیج لایوت چیست و چه تاثیری بر سئو دارد ؟
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • الگوریتم پیج لایوت یکی از قدیمی ترین الگوریتم های گوگل میباشد که همواره به کسب رضایت کاربر از رابط کاربری و راحتی استفاده کاربر در ظاهر سایت تاکید دارد.
    همان گونه که در مطالب قبلی نیز گفته شد الگوریتم های گوگل درسئو همانند یک پلیس در شهر عمل میکنند و وظیفه آنها برقرار سازی قوانین مجموعه است.

    از آن جایی که یکی از مهم ترین قسمت ها در سایت رابط کاربری و ظاهر سایت میباشد , الگوریتم پیج لایوت برای چک کردن موارد مربوط به کادر بندی صفحات و بررسی رابط کاربری به وجود آمده است.

    تبلیغات بنری قاتل رابطه کاربری !

    یکی از مواردی که بسیار تاثیر بد و نامطلوبی روی سئوی یک وب سایت از لحاظ رابط کاربری دارد تبلیغات بنری مخصوصا در قسمت هدر سایت میباشد. حتما دیده اید که سایت هایی در فضای اینترنت وجود دارند که اصل و بنای آنها تبلیغات بنری در گوشه گوشه سایت میباشد. میتوان گفت طبق اصول الگوریتم پیج لایوت این سایت ها امتیاز پایینی از لحاظ رابط کاربری دارند.
    قطعا اگر خود شما هم در یک وب سایتی که مدام تبلیغات بنری دارد گشت و گذار کنید , کلافه میشوید و سریعا آن وبسایت را ترک خواهید کرد.
    حال میخواهیم در این مقاله الگوریتم پیج لایوت گوگل را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

    الگوریتم پیج لایوت گوگل چیست ؟

    تزیین و صفحه آرایی همیشه یکی از اصول مهم در طراحی وبسایت بوده است که باید به آن توجه داشت.پس از مدتی مدیران سایت ها متوجه میشوند که یکی از راه هایی که میتوانند از طریق آن به کسب در آمد نسبتا خوبی برسند , قرار دادن تبلیغات بنری میباشد.
    به خودی خود این مسئله چیز بدی نیست اما اگر شما تصمیم بگیرید که به صورت افراطی پروسه تبلیغات را انجام دهید شاید این کار به ضرر شما تمام شود.
    حضور بنر های تبلیغاتی مخصوصا در هدر سایت شما , اول از همه باعث بالا رفتن حجم سایت و سخت شدن فرآیند لودینگ سایت برای کاربر میشود و دوم باعث میشود که کاربر برای پیدا کردن مطلب یا مقاله مورد نظر خود مجبور به جستجوی بیشتر در سایت و اسکرول کردن صفحه شود.

    پیدایش الگوریتم پیج لایوت

    با توجه به مورد هایی که در بالا گفته شد , تمام این موارد دست به دست هم داد تا گوگل در سال 2012 الگوریتم جدید به نام پیج لایوت را معرفی کند که به جلوگیری از انجام تبلیغات بنری افراطی در سایت ها بپردازد.

    با توجه به آپدیت هایی که این الگوریتم در طی زمان داشته است , الگوریتم پیج لایوت تا حدودی توانسته که جلوی تبلیغات بیش از حد و خراب شدن رابط کاربری سایت را بگیرد.
    البته اشتباه نشود با توجه به این که یکی از راه های درآمد زایی در سایت تبلیغات هست , گوگل به هیچ عنوان قصد از بین بردن تبلیغات را ندارد , گوگل فقط سایت هایی را جریمه میکند که به تبلیغات افراطی و بیش از حد پرداخته اند.

    تاثیر الگوریتم پیج لایوت در گذر زمان

    شاید شما نیز یادتان بیاید که در سال های گذشته وارد هر وبسایتی که میشدید مخصوصا وب سایت های دانلود موزیک , با حجم زیادی از تبلیغات بنری و پاپ آپ ها مواجه میشدید که کاربر را در استفاده از وب سایت بسیار بسیار کلافه میکرد.
    با به وجود آمدن این الگوریتم و جریمه شدن این نوع وب سایت ها , کم کم مدیران به سمت تبلیغات هوشمند رفتند و این باعث شده که ما دیگر شاهد تبلیغات اسپم نباشیم.

    چگونه از شر الگوریتم پیج لایوت به دور باشیم ؟

    در سال 2012 و پس از معرفی این الگوریتم , گوگل به این اشاره کرد که فقط یک در صد از وبسایت های موجود بر بستر اینترنت توسط این الگوریتم جریمه میشوند.
    این هم سایت هایی هستند که به تبلیغات بیش از حد و افراطی میپردازند . پس جای نگرانی زیادی برای جریمه شدن توسط این الگوریتم نیست. اما در ادامه مقاله میخواهیم به راه هایی اصولی برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پیج لایوت بپردازیم.

    الگوریتم page layout
    الگوریتم page layout

    قرار ندادن تبلیغات در بالای سایت

    هدر سایت مهم ترین قسمت یک سایت میباشد زیرا اولین نقطه از رابط کاربری سایت شما میباشد که کابر با آن مواجه میشود.همچنین هدر سایت اولین قسمتی میباشد که توسط مرورگر فراخوانی میشود و اگر حجم آن بالا باشد تاثیر بسیار بدی در سئوی سایت شما خواهد داشت.
    میتوان گفت این قسمت مهم ترین قسمت میباشد و شما اگر تبلیغات بنری در آن قرار دهید , باعث کاهش اعتبار وب سایت خود پیش کاربران و حتی رباط های خزنده گوگل میشوید.

    تبلیغات غیر مستقیم در دل محتوا

    با وجود تمام سختگیری هایی که از گوگل گفتیم , این قول تکنولوژی به این باور دارد که تبلیغات برای وب سایت ها مفید است و باعث رشد آنها میشود.اما نه تبلیغات افراطی , بلکه تبلیغات هدفمند و غیر مستقیم.
    در سال های گذشته ثابت شده که هر چه قدر تبلیغات غیر مستقیم باشد تاثیر بسیاری دارد.با توجه به این نکته شما باید به تولید محتوای خوب و قرار دادن تبلیغات خود به صورت غیر مستقیم در درون محتوای خود بپردازید.

    تناسب میان تبلیغات و محتوا

    یکی دیگر از اصولی که شما حتما باید در مقاله های سایت خود رعایت کنید , رعایت حد اعتدال میباشد.شما باید با توجه به حجم محتوا و کاربردی بودن آن به تبلیغات بپردازید.اگر بیش از حد در یک محتوا به تبلیغات بپردازید باعث میشود که کاربر سایت شما به حسن نیت شما برای معرفی خدمت مورد نظر شما بد بین شود.

    توجه به تصاویر و کیفیت آنها

    یکی دیگر از مواردی که خیلی تاثیر در بازار یابی غیر مستقیم دارد , استفاده از تصاویر با کیفیت و گویا میباشد.
    شما باید برنامه ریزی دقیقی برای تصاویر مورد استفاده در محتوای خود داشته باشید . به نوعی تصویر شما باید با کاربر صحبت کند و کاربر را به هدف شما جهت دهد .از مهم ترین مواردی که میتوان در بازاریابی و تبلیغات غیر مستقیم به آن پرداخت,استفاده صحیح و اصولی از تصاویر میباشد.

    کلام آخر

    اگر میخواهید وبسایتی اصولی و کاربر پسند داشته باشید و همچنین دوست دارید که از جریمه شدن توسط الگوریتم پیج لایوت در امان باشید , حتما باید به رعایت راحتی کاربر در رابط کاربری سایت توجه ویژه ای داشته باشید.
    اولین مسئله ای که در این مقوله باید به آن بپردازید , عدم استفاده از تبلیغات افراطی مخصوصا تبلیغات بنری میباشد.
    برای تجربه فروش بیشتر و رضایت کاربری بیشتر شما باید به تبلیغات غیر مستقیم در دل محتوای خود بپردازید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید