با صفحات یتیم سایت خود را نابود کنید !

صفحات یتیم سایت چیست
زمان مطالعه مطلب : 6 دقیقه
  • اجرای صحیح یک پروژه سئو  و حتی سفارش تولید محتوا فراتر از پیاده سازی تکنیک های مختلف برای بهینه سازی یک وب سایت است. بخش مهمی از فرآیند سئوی وب سایت، تجزیه و تحلیل مداوم صفحات برای یافتن مشکلات احتمالی و رفع آنها است. یکی از این مسائل که تنها با بررسی کامل و عمیق سایت می توانیم آن را درک کنیم، صفحات یتیم است.

    صفحات یتیم مانند درزها و شکاف های مخزن هستند که تلاش های سئوی ما را هدر می دهند. این صفحات علاوه بر مسدود کردن دسترسی به مشتریان جدید، می توانند بر سئو وب سایت تأثیر منفی بگذارند. خوشبختانه پیدا کردن و تعمیر آنها آسان است. موضوعی که در مقاله بعدی به آن خواهیم پرداخت، نحوه شناسایی و بهینه سازی صفحات یتیم یا یتیم است. حتی اگر در زمینه سئو مبتدی هستید، آموزش های این مقاله به شما کمک می کند تا صفحات یتیم را مانند یک حرفه ای تعمیر کنید؛ پس با ما همراه باشید.

    صفحه یتیم چیست؟

    قبل از اینکه به نحوه شناسایی صفحات یتیم بپردازیم، می خواهیم بگوییم که صفحه یتیم چیست؟ در ساده‌ترین تعریف، صفحه یتیم به هر صفحه‌ای در سایت ما گفته می‌شود که به هیچ صفحه دیگری پیوند داده نمی‌شود و با آن پیوند داده نمی‌شود.

    دلیل انتخاب عبارت “یتیم” برای این صفحات این است که صفحه اصلی و ستون محتوایی برای اتصال به سایت وجود ندارد. محتوای این صفحات حتی در صورت بهینه سازی به بهترین شکل ممکن ترافیکی دریافت نخواهد کرد زیرا از ربات های گوگل پنهان هستند. در نتیجه، موتورهای جستجو هیچ شانسی برای ورود به صفحه نتایج جستجو و یا فرآیند رتبه بندی ندارند. برای درک بهتر این موضوع، مهم است که بدانید گوگل و سایر موتورهای جستجو چگونه صفحات یتیم را مدیریت می کنند.

    صفحات یتیم چیست ؟
    صفحات یتیم چیست ؟

    واکنش گوگل و موتورهای جستجو دیگر نسبت به صفحات یتیم

    گوگل و موتورهای جستجو صفحات یتیم را دوست ندارند. زیرا این صفحات مربوط به سایر صفحات وب سایت ما نیستند و هیچ لینکی بین آنها رد و بدل نمی شود. چگونه موتورهای جستجو می توانند بدون اتصال این صفحه را در سایت ما پیدا کنند؟

    در موارد نادر، حتی اگر ربات‌های گوگل و موتورهای جستجو صفحه تیم را شناسایی کنند، نمی‌توانند اعتبار را به صفحه یا از صفحه منتقل کنند، در نتیجه صفحه را ترک می‌کنند و ممکن است آن را ایندکس نکنند. اما اگر مشکل صفحات یتیم این است که چند صفحه را ایندکس نمی کنند، چرا می گوییم این صفحات به سئو وب سایت ما آسیب می زند؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینیم که این صفحات چه نقشی در سئو دارند.

    مهم بودن بهینه سازی صفحه های یتیم در سئوی داخلی سایت

    وقتی گوگل سایت ما را می خزد و صفحه جدیدی را می خزد، آن صفحه ممکن است ایندکس شود و به نقشه سایت و نتایج Serp اضافه شود. بنابراین اگر کاربر کلمه کلیدی را در آن صفحه جستجو کند، گوگل آن را نشان می دهد و ترافیک عادی برای سایت ما ایجاد می کند. با این حال، از آنجایی که صفحات یتیم لینک داخلی ندارند و هیچ پیوند متقابلی دریافت نمی کنند، از خزنده های گوگل پنهان می مانند. این به این منظور است که :

    صفحات یتیم  رتبه و ترافیک خیلی محدودی دارند 

    همانطور که قبلا ذکر شد، صفحات یتیم ممکن است محتوای عالی داشته باشند، برای کلمات کلیدی خاص بهینه شده باشند و حتی ممکن است از سایت های دیگر بک لینک دریافت کنند. اما همه اینها اگر فاقد لینک های داخلی باشد بی فایده است.

    این بدان معنی است که صفحات یتیم حتی در نتایج SERP رتبه خوبی نخواهند داشت و ترافیک ارگانیک بسیار محدودی دریافت خواهند کرد؛ البته به احتمال زیاد رنگ ترافیک را اصلا نمی بینند!

    این صفحه ها بودجه خزش سایت ما را هدر می‌دهند

    در گوگل، هر سایتی بودجه خزنده خاصی دارد. یعنی خزنده گوگل تعداد معینی از صفحات یک وب سایت را در یک بازه زمانی بررسی می کند. اگر این بودجه گرانبها صرف صفحات یتیم شود، صفحات مهمتر شانس کمتری برای خزیدن و ایندکس شدن دارند. در نتیجه، بودجه خزیدن وب سایت هدر می رود. برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله بودجه خزنده چیست؟

    بنابراین، به راحتی می توان نتیجه گرفت که وجود صفحات یتیم می تواند تأثیر مخربی بر سئو داخلی و رتبه بندی وب سایت داشته باشد. اما چگونه می توانیم این صفحات را پیدا و پردازش کنیم؟

    چگونه صفحات یتیم سایت را پیدا کنیم؟

    برای یافتن صفحات یتیم، باید این مراحل را به دقت دنبال کنیم:

    1. صفحات قابل خزیدن وب سایت خود را شناسایی کنید
    ما به لیستی از تمام URL هایی نیاز داریم که در حال حاضر به آنها دسترسی داریم و توسط خزنده های سایت قابل شناسایی هستند. برای این کار می توانیم از فایل نقشه سایت استفاده کنیم. البته، اگر مطمئن نیستیم که فایل حاوی اطلاعاتی در مورد تمام صفحات وب سایت ما است، باید از ابزار کمک بگیریم. در بخش بعدی به برخی از آنها خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که صفحاتی که در فایل robots.txt سایت دارای برچسب noindex هستند یا نیستند، بخشی از گردش کار ما نیستند.

    2. لیستی از url ها را از Google Analytics دریافت کنید
    اولین ابزاری که اکثر ما از آن استفاده کرده ایم گوگل آنالیتیکس است. در مرحله بعد به کمک قسمت All Pages پنل Behavior این ابزار باید لیست کاملی از آدرس های وب سایت بر اساس بازدید دریافت کنیم. اگرچه این روش بسیار کند و زمان بر است، اما باید با دقت انجام شود.

    3. لیست های url وحشتناک و لیست های url تجزیه و تحلیل گوگل را مقایسه کنید
    در این مرحله باید دو لیست و دو ستون مجزا در فایل اکسل وارد کنیم. سپس از ابزار match Excel برای مقایسه نتایج دو لیست استفاده کنید. URL که ستون Match Excel به ما نشان می دهد صفحه ای است که ممکن است یتیم باشد.

    4. URL های نهایی را از ترافیک و رفتار بازدیدکنندگان جدا کنید
    در نهایت، باید به صفحاتی که ابزار match بر اساس ترافیک، منابع ترافیک و رفتار بازدیدکنندگان برای ما فهرست کرده است، نگاه کنیم. غالباً صفحاتی که بازدید نمی شوند یا تعداد بازدید آنها نسبت به صفحات دیگر بسیار کم است و کاربر پس از ورود به صفحه دیگری نمی رود، اینها صفحات یتیم مورد نظر ما هستند.

    صفحه یتیم چیست ؟
    صفحه یتیم چیست ؟

    معرفی 3 ابزار کاربردی برای شناسایی صفحات یتیم

    در قسمت قبل روش هایی برای شناسایی صفحات یتیم معرفی کردیم. در این بخش قصد داریم ابزارهایی را نام ببریم که با آن‌ها می‌توانیم این صفحات را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنیم. این ابزارها سه پلتفرم متداول سئوکاران برای یافتن صفحات یتیم هستند.

    ابزار SEMRush

    SEMRush یکی از محبوب ترین ابزارهای SEO است، بنابراین جای تعجب نیست که برای یافتن صفحات یتیم نیز استفاده می شود. SEMRush هر صفحه یتیمی را در سایت نقشه ما شناسایی می کند، همچنین صفحاتی را که به مدت 30 روز در Google Analytics ثبت شده اند اما پیوندهای ورودی ندارند. البته برای استفاده از این ابزار باید یک حساب کاربری حرفه ای ایجاد کنید.

    Screaming Frog Tool

    Screaming Frog یک ابزار SEO است که مانند یک عنکبوت در تمام صفحات یک وب سایت می خزد. این ابزار پس از نصب بر روی رایانه شخصی و اتصال به URL مورد نظر ما، تمام مشکلات فنی یک وب سایت را که بر جستجوی طبیعی کاربران تأثیر منفی می گذارد، از جمله صفحات یتیم، شناسایی می کند. استفاده از آن نیز رایگان است.

    ابزار Screaming Frog
    ابزار Screaming Frog

    ابزارهای Sitebulb

    آخرین ابزار Sitebulb است که نسخه آزمایشی رایگان آن در حال حاضر در ایران برای کاربران در دسترس است. این ابزار مانند Screaming Frog تمام صفحات یک وب سایت را اسکن می کند. حتی می‌توانید به حساب‌های Google Analytics و Google Search Console دسترسی داشته باشید تا آنها را دقیق‌تر بررسی کنید.

    صفحات یتیم را با 3 روش آسان بهینه کنید

    اما به آخرین و مهمترین قسمت داستان صفحات یتیم یعنی بهینه سازی آنها می رسیم. هنگامی که ما تمام صفحات یتیم را در سایت خود پیدا کردیم، باید مطابق ماهیت و ضرورت با آنها برخورد کنیم. یتیمان را می توان به سه روش مدیریت کرد؛ بازیابی، ادغام و حذف.

    اگر محتوای صفحه برای کاربر مفید است و ارزش نگهداری دارد، می‌توانیم با به‌روزرسانی محتوا و ایجاد پیوندهای داخلی (حداقل یک پیوند به صفحه مقاله، محصول یا خدمات مرتبط) آن را به‌روزرسانی کنیم.
    اگر محتوای صفحه قابل به‌روزرسانی و رفع نشدن است، می‌توانیم آن را به مرتبط‌ترین صفحه در سایت هدایت کنیم.
    اگر محتوای صفحه بی کیفیت است و منقضی شده است، بهترین راه حل حذف دائمی آن با کمک پنل حذف کنسول جستجوی گوگل است.

    چرا شناسایی و بهینه کردن صفحات یتیم مهم است؟

    این به این دلیل است که این صفحات به سئوی وب سایت آسیب می رسانند و با هدر دادن بودجه خزیدن وب سایت و ایجاد تجربه کاربری ضعیف برای مخاطب، رتبه وب سایت ما را هدر می دهند.

    کامل ترین ابزار های رایگان برای شناسایی صفحات یتیم چیست؟

    گوگل آنالیتیکس اولین و بهترین ابزار رایگان برای شناسایی صفحات یتیم است. اما از آنجایی که فرآیند استفاده از آن برای یافتن صفحات یتیم وقت گیر است، ما Screaming Frog را به عنوان گزینه بعدی شما توصیه می کنیم.

    پایان مقاله

    در این مقاله سعی کرده ایم به عنوان یک متخصص سئو هر آنچه که باید در مورد صفحات یتیم بدانید را به شما بگوییم. ما همچنین سعی کرده‌ایم ابزارهایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند به شما در شناسایی و رفع سریع این مشکلات صفحه کمک کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید