بودجه خزش چیست و چگونه باید آن را مدیریت کرد ؟

بودجه خزش چه کاربردی دارد
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • در سئو خارجی بودجه خزش به تعداد صفحاتی گفته می شود که در طول یک روز توسط ربات های گوگل خزش می شوند. برای درک هر چه بیشتر این مفهوم می بایست با عملکرد موتورهای هوشمند گوگل در ایندکس کردن صفحات آشنا شوید. بودجه و یا نرخ خزش می تواند شاه کلید پیشرفت وب سایت و کسب و کار اینترنتی شما باشد. بر همین اساس اگر اطلاع کافی از نحوه بهینه سازی کراول جت و یا همان نرخ خزش ندارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

    بودجه خزش چیست؟

    کمپانی گوگل منابع نامحدودی برای بررسی و امتیاز دهی به وبسایت های اینترنتی ندارد. از این رو به هر وبسایت یک بودجه مشخص اختصاص داده است. همانطور که گفته شد، بودجه خزش معادل ظرفیت خزش ربات های گوگل در وبسایت شما هستند. این بودجه برای هر وبسایت به صورت مجزا و در تناسب با قدرت آن تعیین می شود. پیداست که وبسایت های قدرتمند و قدیمی سهم بیشتری از نرخ خزش را به خود اختصاص داده اند.

    این در حالیست که وبسایت های کوچک و تازه کار به واسطه قدمت کمتر و سئو ضعیف تر از بودجه خزش کمتری برخوردارند. در این شرایط اضافه کردن صفحات مازاد بر بودجه خزش، وبسایت را با ایراداتی همچون عدم ایندکس شدن صفحه روبرو می کند. وبسایت و فروشگاه های بزرگ با بیش از 10 هزار صفحه نیز کمابیش با این مشکل روبرو هستند .

    اساساً عوامل مختلفی در عدم ایندکس شدن صفحات موثر هستند. برای مثال در وبسایت هایی که به یکباره بیش از صدها صفحه ایجاد می کنند و یا بیش از حد از ریدایرکت ها استفاده می کنند، بودجه خزش مانع دیده شدن وبسایت می شود. می توان نتیجه گرفت که رعایت میزان نرخ خزش اهمیت بسیاری دارد. با بهینه سازی کراول جت تا حدود زیادی می توان به رفع این دسته از مشکلات پرداخت.

    کراول بادجت چیست
    کراول بادجت چیست

    اهمیت بودجه خزش در چیست؟

    برای اغلب سئوکاران پیش آمده که با بروز رسانی وب سایت و یا ایجاد صفحات جدید، هیچ پیشرفتی در رتبه سایت احساس نکنند. چرا که صفح مورد نظر توسط گوگل ایندکس نشده است. این بدین معناست که محتوای شما دیده نشده و در لیست نتایج گوگل قرار نگرفته است.

    حتی در صورتی که مقالات شما یونیک و ارزشمند هم باشد، تا زمانی که ایندکس نشود، هیچ تأثیری در بهبود وضعیت سایت احساس نمی کنید. درست همین جاست که بودجه خزش و تأثیرات پر رنگ آن در رنکینگ سایت نمایان می شود.

    کمپانی گوگل در یک جمله کوتاه به اهمیت خزش پرداخته است: کرال و یا همان خزش ربات ها در وبسایت، نقطه ورود آنان به لیست نتایج گوگل است. این عبارت به تنهایی به اهمیت بودجه خزش می پردازد. بد نیست بدانید که در تحقیقات جدید ثابت شده که حدود نیمی از صفحات به وجود آمده در گوگل، توسط ربات ها نادیده گرفته شده و در نتیجه دیده نمی شوند.

    به عنوان یک سئوکار حرفه ای موظفید تا با هدایت ربات های گوگل به داخل وبسایت، به ایندکس شدن صفحات کمک کنید. تنها در این حالت است که می توانید نرخ خزش را افزایش داده و شانس بیشتری برای قرارگیری در صفحه اول گوگل به دست آورید.

    نحوه بهینه سازی بودجه خزش

    تا به اینجا با تعریف نرخ خزش و میزان تأثیر آن در رتبه سایت آشنا شدید. وقت آن رسیده تا با یادگیری چند ترفند کاربردی، بودجه خزش را افزایش داده و در این راستا به سئو وبسایت خود کمک کنید. پیش از هر چیز لازم است بدانید که ارتباط موثری میان قدرت وبسایت و کراول جت وجود دارد.

    هرچقدر سئو سایت و قدرت آن بیشتر باشد، کمپانی گوگل بودجه بیشتری برای وبسایت شما در نظر می گیرد. گوگل همچنین به وبسایت های فعال و محبوب، بودجه های مازاد اختصاص می دهد. پس هر آنچه که در ادامه مطلب گفته خواهد شد، صرفاً راهی برای بهبود سئوی سایت و افزایش قدرت آن به شمار می رود.

    1. سرعت لود شدن صفحات را افزایش دهید

    برای گوگل و ربات های هوشمند آن، سرعت لود شدن صفحات و بارگذاری وبسایت اهمیت بسیاری دارد. برای ربات های گوگل ورود و خزش در سایت هایی که به کندی لود می شوند، سخت است. از این رو آن ها را در اولویت خزش قرار نمی دهند.

    این عامل از طرف دیگر موجب آسیب به تجربه مخاطبین در وبسایت شما می شود و نرخ تبدیل را نیز کاهش می دهد. با بررسی و بهینه سازی جاوا اسکریپت، کدهای وبرنامه نویسی و سایر عوامل کند کننده سرعت، می توانید سرعت وبسایت را بهبود بخشیده و بودجه خزش را افزایش دهید.

    1. مانع خزش URL غیر کنونیکال شوید

    عامل موثر دیگر، جلوگیری از خزش های اضافی در محتواهای تکراری است. با استفاده از تگ کنونیکال می توانید محتواهای تکراری که در زیر مجموعه محتوای اصلی هستند را از اولویت خزش خارج کنید. اینکار با جلوگیری از ایندکس های اضافی، به طرز قابل توجهی به بهبود خزش در وبسایت شما کمک می کند. چرا که از هدر رفت بودجه خزش جلوگیری کرده و بخش مهمی از آن را به صفحات اصلی اختصاص می دهد.

    1. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

    راه حل موثر دیگر در ایجاد لینک های داخلی است. بد نیست بدانید که ربات های گوگل در مواجهه با لینک های داخلی از وبسایت خارج نمی شوند. بلکه تلاش می کنند تا تمام لینک های به وجود آمده در داخل محتوا را بررسی و ایندکس کنند. با استفاده از استراتژی لینک سازی داخلی می توانید بودجه خزش بیشتری دریافت کنید و سرعت ایندکس شدن صفحات را نیز افزایش دهید.

    نتیجه گیری

    بودجه خزش در واقع تعداد صفحاتی هستند که توسط ربات های گوگل کرال شده و ایندکس می شوند. ایندکس نشدن یک صفحه به معنای نادیده گرفته شدن آن در گوگل است. کمپانی گوگل با توجه به قدرت وبسایت ها یک میزان بودجه را برای خزش ربات های هوشمند خود در نظر می گیرد. این میزان خزش تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون لینک سازی داخلی و افزایش سرعت لود شدن صفحات، افزایش می یابد. بهینه سازی کراول جت کمک می کند تا صفحات وبسایت در بازه زمانی کوتاه تری ایندکس شده و در معرض دید مخاطب قرار بگیرند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید