CTR یا نرخ کلیک چیست‌ ؟

نرخ تبدیل چیست
زمان مطالعه مطلب : 6 دقیقه
  • Ctr مخفف Click Through Rate است که به معنای نرخ کلیک است. موتور جستجوی گوگل پاسخ سوالات کاربران را در گوگل به صورت لینک از وبسایت ها نمایش می دهد و هر بار که کاربر روی این لینک ها کلیک می کند، درصدی به وبسایت داده می شود. در واقع با کمک CTR می توان متوجه شد که کاربران اینترنت تا چه اندازه محتوای یک وب سایت را در نظر می گیرند و به آن مراجعه می کنند. Ctr همچنین به عنوان یک شاخص بازاریابی اینترنتی استفاده می شود و می توان از آن برای بررسی کیفیت تصویر، رتبه بندی گوگل و کلمات کلیدی استفاده کرد. بنابراین، CTR بالا مستقیماً بر رتبه سئوی وب سایت تأثیر می گذارد.

    آیا افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل تاثیر دارد ؟

    الگوریتم رنک برین گوگل به گوگل این امکان را می دهد که رتبه شما را زمانی بهبود بخشد که CTR شما بالاتر از موقعیت شما در گوگل است. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل رتبه پنجم را کسب کند و CTR وب سایت خود را افزایش دهید، اگر لینک چهارم به اول دارای CTR کمتری نسبت به شما باشد، موقعیت شما تغییر می کند زیرا Google شما را می شناسد. اطلاعات در حال حاضر برای کاربران مفیدتر است. بنابراین با گذشت زمان رتبه شما به چهار یا سه ارتقا می یابد (هر کدام بالاتر باشد).

     نرخ تبدیل چیست
    نرخ تبدیل چیست

    impression و ctr چه تفاوتی دارد ؟

    ctr در زبان فارسی بر حسب نرخ کلیک و نمایش بیان می شود. Clicks و Impressions دو عبارت بسیار مهم در سئو هستند كه گاهاً مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
    گاهی اوقات کاربران محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجو می بینند، اما روی آن کلیک نمی کنند. نرخ کلیک فقط به محتوا و صفحاتی بستگی دارد که کاربر روی وب سایت شما کلیک می کند، اگر کاربر کلیک نمی کند، وب سایت ctr را در نظر نمی گیرد، اما در برداشت، تعداد صفحاتی که کاربر مرور می کند فقط مهم است، حتی اگر کاربر کلیک کند. اگر محتوای وب سایت را نخواند.
    هنگام محاسبه ctr باید با تقسیم نسبت تعداد کل کلیک های روی محتوای سایت بر تعداد کل نمایش های سایت، نرخ ctr را بدست آوریم. بنابراین، تحت هیچ شرایطی نمی توان این دو اصطلاح را یکسان و قابل تعویض دانست. در واقع این دو اصطلاح سئو یک چیز مشترک دارند و آن سئو سایت است و یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایت در سئو به حساب می آید.

    چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم ؟

    لینک وب سایت شما ممکن است چندین بار توسط افراد زیادی مشاهده شود، اما همه آنها روی پیوند شما کلیک نمی کنند، بنابراین با استفاده از فرمول موجود در عکس (% از کاربرانی که بر روی لینک کلیک کرده اند تقسیم بر تعداد دفعاتی که کاربران محتوا را مشاهده کرده اند) ما می تواند CTR را دریافت کند.
    اما برای بدست آوردن این اعداد نیازی به کار سختی ندارید زیرا می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل گوگل مانند کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید و CTR وب سایت خود را مشاهده کنید. در کنسول جستجوی گوگل، کلیک ها و CTR به طور جداگانه نمایش داده می شوند.
    نرخ کلیک هر کلمه مقدار متفاوتی است، به عنوان مثال، سی تی آر کلمه ” سفارش تولید محتوا متنی یونیک ” در وب سایت ما ممکن است 20 درصد باشد، اما نرخ کلیک عبارت “خدمات سئو” است. 15% میباشد. CTR برای آن صفحه میانگین تمام عباراتی است که با جستجوی آن عبارات به صفحه مورد نظر می رسند.

    نرخ کلیک طبیعی یا ارگانیک چیست ؟

    ترافیکی که به طور طبیعی و کاملاً ارگانیک از طریق پیوندهایی به محتوای وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو ایجاد می شود، نرخ کلیک نامیده می شود. در بحث سئو و بهینه سازی محتوا تمام تلاش خود را بکنید تا کاربران بر روی لینک ها کلیک کنند تا ترافیک وب سایت افزایش یابد. در واقع، کارشناسان سئو سعی می کنند عملکرد یک وب سایت را بهبود بخشند و آن را بهینه کنند تا کاربران را متقاعد کنند که همان نتایجی را که گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد، زمانی که کاربر وب سایت را انتخاب می کند و روی آن کلیک می کند، متقاعد کنند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، کلیک از طریق سایت انجام می شود. نرخ به طور قابل توجهی افزایش می یابد، به همین دلیل است که CTR یا CTR به یک اصل مهم در سئو تبدیل می شود.

    افزایش نرخ کلیک
    افزایش نرخ کلیک

    راه و روش های افزایش نرخ کلیک

    راه های زیادی برای افزایش CTR وجود دارد، از جمله رعایت اصول سئوی هر صفحه، سرفصل های جذاب، استفاده از کد نشانه گذاری، کلیک بر روی تبلیغات و موارد دیگر. در زیر به توضیح این موارد می پردازیم.

    سئو کردن صفحات سایت

    برای اینکه صفحات وب سایت شما در نتایج گوگل برای کاربران ظاهر شود، باید وب سایت خود را طبق قوانین سئو تکمیل کنید، یعنی برای هر یک از صفحات وب سایت خود، اصولاً باید تمام فاکتورهای سئو مانند تعیین کلمه کلیدی، لینک های داخلی و خارجی را داشته باشید. محتوا، تراکم کلمات، طول متن، تصاویر را برای سئو رعایت کنید.

    نوشتن عنوان ها و تایتل های جذاب

    پس از سئو، زمانی که وب سایت شما بین دو صفحه اول گوگل قرار می گیرد، باید با داشتن عنوانی جذاب، خود را از بقیه رقبای خود متمایز کنید زیرا عنوان مناسبی را برای محتوای صفحه به تنهایی انتخاب کرده اید، یعنی 30 درصد از محتوای صفحه. مسیر سئو. در واقع شما فقط حدود 70 کلمه برای متمایز کردن و جذب کاربران به وب سایت خود دارید. شما باید عنوان جذابی را در نظر بگیرید که کاربران را تشویق کند روی محتوای شما کلیک کنند، زیرا این کلیک ها باعث افزایش CTR شما می شود. استفاده از عبارات توصیفی، تقویت تیترها و درج اعداد یکی از صدها روش برای نوشتن تیترهای جذاب است.

    نوشتن متا دسکریپشن جذاب

    پس از نوشتن یک عنوان جذاب و جلب توجه کاربر، نوبت به نوشتن توضیحات متا می رسد. در اینجا شما این فرصت را دارید که با یک قطعه 170 کلمه ای و کاربر پسند کاربران را به سایت جذب کنید. در توضیحات متا، محتوای صفحه را با جزئیات توصیف کنید و از جملات جذاب استفاده کنید تا مخاطبان کل صفحه را بخوانند، مانند نوشتن یک هدیه خاص یا قرعه کشی در توضیحات محصول خود، تا شانس بالایی برای انتخاب شدن توسط کاربران داشته باشید. شانس افزایش خواهد یافت.

    استفاده از اسکیما

    استفاده از کدهای طرحواره به کاربران این امکان را می دهد که محتوای سایت، هدف، مکان، قیمت خدمات و هزاران اطلاعات دیگر را در نتایج جستجو مشاهده کنند. این دقیقاً همان کاری است که اسکیما برای انجام آن طراحی شده است. برخی از کدهای نشانه گذاری فقط بر موتور جستجوی گوگل تأثیر می گذارند و سیگنال های مثبتی را در مورد عملکرد سایت شما به گوگل ارسال می کنند و به آنها اجازه می دهند محتوای شما را بهتر درک کنند، در حالی که برخی دیگر نیز بر تصمیم گیری کاربران تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، استفاده از یک ستاره در کنار برخی از صفحات برای امتیازدهی، یک کد نشانه گذاری الگوی است که یک صفحه را از نظر بصری با سایت های دیگر متفاوت می کند. البته این نشانگرها تنها به نمایش ستاره ها محدود نمی شوند، بسته به نوع محتوا می توان از مدل های مختلفی استفاده کرد.

    افزایش نرخ کلیک به وسیله تبلیغات کلیکی

    در گذشته کارشناسان سئو معتقد بودند که کلیک بر روی تبلیغات بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد، اما امروزه تاثیر مثبت این مشکل به خوبی شناخته شده است و اکنون همه کارشناسان معتقدند که کلیک روی تبلیغات یا گوگل ادوردز به دلیل قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو است . CTR وب سایت CTR را افزایش می دهد. برای به دست آوردن نتایج خوب از تبلیغات کلیکی، بهتر است از عناوین و محتوای جذاب استفاده کنید تا کاربران را متقاعد کنید تا روی لینک شما کلیک کنند.

    جمع بندی کلی

    طبق چیزهایی که تا به این جا گفتیم نرخ تبدیل نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد در واقع هر چه کلیک های بیشتری روی یک وب سایت انجام شود و آن سایت ترافیک بیشتری دریافت کند، رتبه بهتری دریافت می کند. پس در نتیجه افزایش سی تی آر سایت یکی از مهم ترین عوامل برای بهبود رتبه و موقعیت سایت در نتایج گوگل به شمار می آید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید