تگ های هدینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع تگ های هدینگ
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • تگ های هدینگ عنوانی نام آشناست. نقش این نوع تگ ها در بهبود سئو داخلی سایت و افزایش رتبه آن بسیار پررنگ است. بر همین اساس اغلب محتوا نویسان موظفند در محتوای ارائه شده خود، از تگ های هدینگ و یا همان تگ های هدر استفاده کنند. در این مقاله تصمیم داریم تا علاوه بر معرفی این دسته از تگ ها، به تأثیر تگ های هدینگ بر سئو و نحوه استفاده از آن ها نیز بپردازیم. 

    معرفی تگ های هدینگ

    برای عموم مردم مطالعه یک متن دسته بندی شده با سلسه مراتب مشخص، ساده تر است. محتوایی که شامل تیتر اصلی و میان تیترهای مختلف است، به کاربران در به دست آوردن یک دید کلی از محتوای پیش رو کمک می کنند. همچنین بازدید کنندگان را در یافتن و مطالعه بخش مورد نظر راهنمایی کرده و تمرکز آن ها را به یک بخش خاص معطوف می سازد.

    همین مسئله موجب شده تا موتورهای هوشمند گوگل نیز به متن های دارای دسته بندی هدر امتیاز بیشتری دهند. بنابراین رعایت تگ های هدینگ در طول نگارش یک محتوا، اصلی مهم و اساسی قلمداد می شود. با استفاده از تگ های هدر شما می توانید علاوه بر ایجاد یک قالب بندی مشخص در متن، اطلاعات خود را در یک ساختار مشخص از لحاظ معنایی نیز تقسیم کنید.

    در تعریف و معرفی تگ های هدر می توان گفت، این دسته از تگ ها، بر اساس زبان برنامه نویسی HTML طراحی شده اند. برای استفاده از وب سایت خود و پیاده سازی محتوا در بخش های مختلف آن، لازم است با زبان HTML و قوانین مربوط به آن آشنا شوید.

    در زبان HTML 6 عدد تگ هدر وجود دارد که با عناوینی H1، H2، H3، H4، H5 و H6 شناخته می شود. این تگ ها در فارسی با عنوان تیتر شناخته می شوند. اصلی ترین و مهم ترین تگ هدینگ، H1 است که در طول متن تنها یکبار و به عنوان تیتر اصلی به کار می رود.

    این بدین معناست که شما مجاز به استفاده از یک تیتر اصلی با عنوان H1 هستید و نمی توانید چندین تیتر مختلف را به عنوان تیتر مرجع انتخاب کنید. در ادامه تگ های H2، H3 و … به کار می روند که هر یک کارکرد مخصوص به خود را دارند.

    تگ های هدینگ چیست
    تگ های هدینگ چیست

    انواع تگ های هدینگ

    همانطور که گفته شد، تگ H1 به عنوان تیتر اصلی به کار رفته و بیشترین اهمیت را در قالب محتوایی شما دارد. پس از انتخاب یک تیتر می توانید زیر تیتر های مختلفی را تحت عنوان H2 وارد متن کنید. قوانین سئو شما را ملزم می دارید تا از کلمه کلیدی اصلی که در تیتر H1 استفاده کرده اید، در تیتر H2 نیز بهره ببرید.

    به طور معمول سئوکاران مجازند از 2 الی 5 تیتر H2 استفاده کرده و عناوین داخلی مطلب را به اختصار تشریح کنند. در ادامه برای توضیح هر چه بهتر عنوان دوم، می توانید از زیر تیتر های H3 استفاده کنید. این دسته از تگ های هدینگ به توضیح کامل تیتر قبلی می پردازد و آن را به اجمال در اختیار کاربر قرار می دهد.

    در صورتی که مخاطب شما نیاز به توضیح بیشتر نداشته باشد، می تواند از این دسته از تیتر های فرعی عبور کرده و بخش های دیگر را مورد مطالعه قرار دهد. همواره به خاطر داشته باشید که استفاده از تیتر H3 بیش از 6 مرتبه مجاز نیست.

    به ترتیب H4، H5 و H6 نیز به توضیح تیتر ماقبل خود پرداخته و آن را تشریح می کنند. شما در استفاده از این تگ ها هیچ محدودتی نداشته و قادرید از آن ها به دلخواه خود استفاده کنید. در یک قالب متنی، تگ H6 کمترین میزان اهمیت را داشته و دربردارنده نکات اصلی متن نخواهد بود.

    بد نیست بدانید که ساختار ظاهری تگ های هدینگ نیز با یکدیگر تفاوت دارد. تگ هدینگ H1 بیشترین ضخامت و سایز فونت را در اختیار دارد. تگ های H2 و H3 نیز به ترتیت ضخامت کمتری دارند. کمترین میزان ضخامت و اندازه نیز متعلق به تگ H6 است.

    تأثیر تگ های هدینگ بر سئو

    برای گوگل و موتورهای هوشمند آن، استفاده از هدینگ ها اهمیت زیادی دارد. آن ها به واسطه استفاده درست و اصولی از هدرها، شما را به عنوان یک سایت حرفه ای می شناسند. همین عامل موجب شده تا سئوکاران بیشترین زمان و انرژی خود را برای انتخاب تیترهای اصلی و فرعی به کار ببرند.

    پیش از هر چیز انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب و پر بازدید مورد توجه است. استفاده از کلمه کلیدی در H1 و تکرار آن در H2 کمک شایانی به بهبود سئو سایت و افزایش رتبه آن می کند. در کنار کلمه کلیدی اصلی، چندین کلمه کلیدی فرعی وجود دارد که بر اساس اولویت و میزان اهمیت آنان، در تیترهای فرعی و زیرتیتر ها به کار می روند. بهتر است در فواصل مشخصی از متن، از کلمات کلیدی فرعی در تیتر H2 و حتی H3 استفاده کنید. 

    سئوی تگ های هدینگ علاوه بر اینکه موجب افزایش رتبه سایت شده، ارتباط خوبی میان پاراگراف ها ایجاد می کنند و محتوای متن را حول یک موضوع مشخص پیش می برد. عدم رعایت این نکات در متن، موجب ایجاد یک محتوا طولانی و کسل کننده می شود و نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت. این درحالیست که استفاده از تگ های هدینگ و سئوی سایت شانس بازدید بیشتر و قرارگیری وبسایت در صفحه اول گوگل را به مراتب افزایش می دهد.

    تاثیر تگ های هدینگ بر سئو
    تاثیر تگ های هدینگ بر سئو

    سخن پایانی

    در تولید یک محتوای حرفه ای و سئو شده، استفاده از تگ های هدر حرف اول را می زند. در عمل اینکار موجب ایجاد یک قالب ظاهری زیبا در وبسایت شده و به مخاطب در مطالعه بسریع متن کمک می کند. اغلب مخاطبان در رویایی با وبسایت های فاقد تگ های هدینگ، به سرعت صفحه را بسته و وبسایت را ترک می کند.

    چرا که محتوای فاقد تیتر، هیچ جذابیتی نداشته و به کاربران در رسیدن به هدف اصلی کمک نمی کند. بنابراین همواره توصیه می شود پس از انتخاب یک کلمه کلید مناسب و هم خانواده های آن، از تیترهای مختلف برای تحلیل متن و تولید محتوا استفاده کنید. 

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید