متا دسکریپشن چیست و چه تاثیری روی سئو دارد ؟

توضیحات متا چیست ؟
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • یکی از اصلی ترین ابزارهای بهبود سئو داخلی سایت ، متا دسکریپشن است. مهم ترین وظیفه سئوکاران در زمان درج و نشر محتوا، تدوین و فراهم کردن توضیحات مناسب در قالب توضیحات متا است. رعایت اصول سئو در زمان یادداشت این توضیحات، می توانید تأثیراتی شگرف در رتبه بندی سایت ایجاد کنید. برای نوشتن یک دیسکریپشن مناسب، لازم است به چند فاکتور مهم و موثر توجه کنید. در ادامه به توضیح پیرامون نحوه نوشتن توضیحات متا و اهمیت آن در سئو می پردازیم.

    متا دیسکریپشن وردپرس چیست؟

    کاربران گوگل با جستجوی یک عبارت کلیدی، صفحات مختلفی را در لیست نتایج گوگل می بینند. گوگل با استفاده از این ابزار این امکان را فراهم کرده تا جستجو کنندگان پیش از کلیک بر روی لینک وبسایت، توضیحات کوتاهی را به اختصار مطالعه کنند. در صورتی که چکیده محتوا در تناسب با هدف جستجوی آنان باشد، وارد سایت شده و ادامه متن را دنبال می کنند. این توضیح کوتاه در واقع همان متا دسکریپشن است که در افزایش نرخ بازدید تأثیر بسزایی دارد.

    همانطور که می دانید طراحی وبسایت با زبان HTML صورت می گیرد. متا دیسکریپشن وردپرس یکی از تگ های HTML به شمار می رود که حاوی حداکثر 160 کاراکتر متنی است. این بدین معناست که شما در زمان نوشتن چکیده محتوا، مجاز به استفاده از 160 کاراکتر هستید و نمی توانید بیشتر از این به توضیح محتوا بپردازید.

    این توضیحات درست در قسمت زیرین لینک سایت نمایش داده می شود و فونت نستاً کوچکی در مقایسه با عنوان اصلی وبسایت دارد. با اینحال مورد مطالعه اغلب جستجوکنندگان قرار می گیرد. بر همین اساس لازم است یک چکیده یونیک و سئو شده یادداشت کنید تا مخاطب را به ورود به وبسایت و مطالعه محتوا ترغیب کنید.

     نحوه نوشتن توضیحات متا
    نحوه نوشتن توضیحات متا

    اهمیت متا دسکریپشن

    هرچقدر توضیحات جذاب تر و ارتباط بیشتری با عبارت جستجو شده داشته باشد، انگیزه بیشتری برای ورود به سایت ایجاد می کند. اینجاست که اهمیت متا دیسکریپشن نمایان می شود. توضیحات متا در افزایش ترافیک سایت نقش موثری دارد و می تواند نرخ CTR را افزایش دهد. CTR میزان کلیک خور سایت را بررسی می کند.

    هرچقدر میزان بازدید صفحه وبسایت بالاتر باشد، این نرخ نیز افزایش یافته و مورد توجه موتورهای هوشمند گوگل قرار می گیرد. داشتن یک متا دسکریپشن مناسب کمک می کند تا میزان CTR وبسایت شما افزایش یافته و در ادامه امتیاز بیشتری از گوگل دریافت کنید.

    اگرچه توضیحات متا به طور مستقیم بر روی رتبه بندی سایت تأثیر نمی گذارد، اما بدین شکل اثرات غیر مستقیم خود را بروز می دهد. به عنوان یک سئوکار حرفه ای موظفید با نحوه نوشتن توضیحات متا آشنا شوید تا بهترین بازخورد و بیشترین بازدید را دریافت کنید.

    نحوه نوشتن توضیحات متا

    تا به اینجا متوجه اهمیت توضیحات متا و نحوه عملکرد آن شدید. حالا وقت آن است که با نحوه نوشتن متا دیسکریپشن آشنا شوید. همواره به خاطر داشته باشید، پرکردن بخش متا دسکریپشن با عناوین تکراری و غیر مرتبط، کمکی به بهبود وضعیت سایت نمی کند و می تواند تبعات منفی نیز داشته باشد. برای اینکه بهترین بازخورد را از یادداشت توضیحات متا دریافت کنید، لازم است چند اصل اساسی را به کار بگیرید. 

    تأثیر گذاری در جملات کوتاه

    گوگل در توضیحات متا، فرصت چندانی برای ارائه یک چکیده جامع فراهم نکرده است. چرا که سئوکاران را به استفاده از 160 کاراکتر محدود ساخته است. اینطور که پیداست موتورهای هوشمند گوگل به متن های حاوی 155 کاراکتر علاقه بیشتری دارند و دیسکریپشن های طولانی را نمی پسندند.

    همانطور که جستجوکنندگان نیز حوصله قرائت متن های طولانی و کسل کننده را ندارند. در صورتی که متن شما از مقدار مورد نظر تجاوز کند، بخش اضافی به شکل … نمایش داده شده و به طور معمول مورد مطالعه قرار نمی گیرد. از این رو توصیه می شود از عبارات مناسب و تأثیرگذار که بیشترین ارتباط را با محتوای صفحه دارد، استفاده کنید.

    استفاده از دیسکریپشن تکراری، ممنوع!

    استفاده از یک محتوای تکراری در بخش متا دیسکریپشن وردپرس بیشترین آسیب را به وبسایت شما می زند. چرا که این کار در نظر موتورهای هوشمند گوگل، کپی کاری قلمداد شده و فاقد ارزش است. از این رو توصیه می شود برای هر صفحه از وبسایت یک دیسکریپشن منحصربفرد یادداشت کنید.

    زمانی که محتوای صفحات مختلف شما، متفاوت و منحصربفرد باشد، یادداشت متا دسکریپشن متفاوت کار چندان سختی نخواهد بود. اما در صورتی که وبسایت فروشگاهی شما شامل محصولاتی یکسان و مشابه است، لازم است احتیاز بیشتری کنید. در این خصوص می توانید از دسکریپشن یکسان به همراه تگ کنونیکال استفاده کنید. در این حالت گوگل محتوای دیسکریپشن را تکراری قلمداد نمی کند.

    از کلمه کلیدی استفاده کنید

    در زمان یادداشت دیسکریپشن متا، استفاده از کلمه کلیدی اصلی را فراموش نکنید. برای اینکار لازم است کلمه کلیدی را به همان شکلی که هست در قسمت ابتدایی توضیحات متا به کار ببرید. در صورتی که کلمه کلیدی شما با کلمه هدف جستجوکنندگان یکی باشد، این عبارت به شکل بولد نمایش داده می شود.

    به معرفی محصول بپردازید

    برای سئوکاران وبسایت های فروشگاهی، متا دیسکریپشن وردپرس بهترین فرصت برای معرفی محصول به شمار می رود. شما می توانید مشخصات محصول را به اختصار توضیح داده و مخاطبین را به بازدید از صفحه خود ترغیب کنید. هرچقدر در بیان مشخصات بهتر عمل کرده و گفتگوی صمیمی تری داشته باشید، مخاطبین بیشتری را جذب می کنید.

    رقبا را آنالیز کنید

    همانطور که می دانید، یکی از ترفندهای موثر در بهبود سئو وبسایت، آنالیز و تعقیب رقبای موفق است. برای دریافت ایده های جدید و آشنایی با نحوه نوشتن توضیحات متا، می توانید توضیحات متای رقبای خود را بررسی کرده و با الهام از آن ها یک دیسکریپشن موثر و مفید بنویسید. 

    کلام آخر

    متا دسکریپشن فرصت مناسبی برای ارائه چکیده محتوا به شمار می رود. اگرچه دست شما برای توضیح محتوا باز نیست و به استفاده از 160 کاراکتر محدود شده اید، اما نباید از اهمیت این ابزار غافل بمانید. برخلاف تصور اغلب سئوکاران، نوشتن توضیحات متا کار چندان سختی نیست. کافیست از جملات کوتاه و تأثیرگذار استفاده کرده و کلمه کلیدی را در ابتدای متن خود بگنجانید. از این طریق می توانید نرخ بازدید از وبسایت را افزایش داده و رتبه بیشتری بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید