اسکیما چیست و چه کاربردی دارد‌ ؟

انواع اسکیما
زمان مطالعه مطلب : 6 دقیقه
  • یکی از پیشرفت های نسبتا جدید در دنیای سئو به خصوص سئو تکنیکال ، Schema Markup است. کدهای معماری یا طرح‌های نشانه‌گذاری طراحی شده‌اند تا موتورهای جستجو و خزنده‌های Google را آسان‌تر درک کنند. این روش یکی از تکنیک های قدرتمند سئو کلاه سفید است و کمتر مورد توجه مدیران سایت قرار می گیرد، اما باید بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی سئوی وب سایت شما باشد.

    اگر شما هم جزو سئو کارانی هستید که تاکنون چیزی در مورد اسکیما نمی دانید، به شما توصیه می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله سعی د بداریمانیم Schema چیست و این نوع نشانه گذاری ها چه مقدار برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل اهمیت دارند. در این مقاله به انواع الگوها و نحوه پیاده سازی آن ها در سایت های مختلف می پردازیم و با هم بررسی می کنیم که چرا گفته می شود استفاده از الگوها در سئو تاثیر مثبت دارد.

    اسکیما یا Schema Markup چیست ؟

    اسکیما مجموعه کوچکی از کدهای از پیش تعریف شده است که در یک صفحه قرار می گیرد و تجزیه و تحلیل محتوا را برای موتورهای جستجو و گوگل آسانتر و سریعتر می کند. تصور کنید صفحه محصولی با قیمت، موجودی، اندازه، نظرات کاربران، رنگ ها و رتبه بندی محصول داریم. پس به نظر شما خزنده های موتور های جستجو چگونه باید معنای این ویژگی ها را درک کنند ؟

    معمولا راهی وجود ندارد، اما اگر از Schema Markup یا کد نشانه گذاری استفاده کنیم، درک محتوا برای گوگل راحت تر خواهد بود. با وارد کردن کد HTML سایت خود، کد اسکیما به ربات گوگل می گوید که این عوامل به چه معنا هستند. به عنوان مثال عدد 5 میلیون تومان نشان دهنده قیمت یک کالا یا آبی نشان دهنده رنگ آن محصول است. این واژگان معنایی نیز نامیده می شود زیرا موتورهای جستجو را قادر می سازد تا معنای محتوا را درک کنند، به طوری که گاهی اوقات گوگل از این اطلاعات در صفحات نتایج SARP استفاده می کند. در تصویر زیر نمونه ای از طرحواره نمایش داده شده در صفحه جستجو را مشاهده می کنید.

    Schema.org؛ مرجع دستورالعمل ها و استاندارد های کد های اسکیما

    Schema.org در سال 2011 به عنوان شریک تجاری موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو با هدف استانداردسازی و یکپارچه سازی زبان های نشانه گذاری راه اندازی شد. Schema.org به ایجاد، نگهداری و افزایش استفاده از Schema در داده های ساختاریافته و صفحات وب و تسهیل مسیر مدیر وب سایت اختصاص دارد. دستورالعمل های منتشر شده در این سایت ساده و آسان برای دنبال کردن هستند، برای مدیران سایت در نظر گرفته شده و توسط اکثر موتورهای جستجو قابل درک است.

    وب سایت schema.org ما را با استانداردهای طرحواره در سئو آشنا می کند و امکان بررسی و تست کدهای مختلف طرحواره را به ما می دهد.

    اموزش اسکیما

    اموزش اسکیما

    خزنده های گوگل و جایگاه اسکیما ها در نمایش هوشمندانه محتوا

    تگ های HTML معمولا به مرورگرها می گویند که چگونه اطلاعات موجود در تگ را نمایش دهند. به عنوان مثال، تگ <h1> Avatar </h1> به مرورگرها می‌گوید که یک رشته متنی “Avatar” را در آدرس اصلی نمایش دهند. با این حال، تگ HTML هیچ اطلاعاتی در مورد معنای این رشته متنی ارائه نمی دهد. آواتارها می توانند عنوان فیلم هالیوود و نوعی تصویر باشند.

    به طور کلی، درک آن برای ربات های گوگل ممکن است دشوار باشد، اما با معیارهایی که در Schema.org برای استفاده از کد طرحواره تعریف شده است، موتورهای جستجو می توانند محتوای مرتبط را با هوشمندی بیشتری به کاربر نمایش دهند. در بخش بعدی به تفصیل با این مفاهیم آشنا خواهیم شد.

    3 فکت جالب و خواندنی درباره کدهای اسکیما

    هدف اصلی از طراحی کد نشانه گذاری ارائه اطلاعات دقیق تر در مورد محتوا به گوگل است. در واقع، اسکیما بخش‌هایی از محتوایی را که ممکن است ربات‌های گوگل درک نکنند، به روش‌ها و زبان‌های مختلف برای کدنویسی ترجمه می‌کند تا Google بتواند درک عمیق‌تری از معنای محتوای وب‌سایت ما داشته باشد. در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد:

    1. کدهای اسکیما به موتورهای جستجو می گویند داده های وب سایت ما به چه معناست :
      محتوای وب سایت ما ایندکس شده و در نتایج جستجو نمایش داده می شود. اما زمانی که از Schema Markup استفاده می کنیم، محتوای ایندکس شده به صورت متفاوتی در صفحات جستجوی گوگل نمایش داده می شود. زیرا این نشانک ها به موتورهای جستجو می گویند که اجزای مختلف محتوای سایت ما به چه معنا هستند.مثلا فرض کنید در مقاله نقد فیلم از عبارت سروش صحت استفاده شده و نویسنده نقد آقای سروش صحت است. ربات گوگل کلمه را می بیند و یک ورودی SERP با کلمه “سروش صحت” تولید می کند. اما اگر در این مقاله از الگوی صحیح نام نویسنده استفاده کنیم، به موتور جستجو گفته ایم که سروش صحت نویسنده این مقاله است نه چند کلمه تصادفی. به این ترتیب گوگل برای نمایش نتایج جستجو به کاربران کاملتر و بهتر عمل می کند.
    2. اسکیما از کلمات معنایی منحصربه‌فرد در قالب ریزداده استفاده می‌کند :
      برای استفاده از Schema نیازی به یادگیری مهارت های کدنویسی نداریم زیرا کد در صفحه HTML وب سایت قرار می گیرد. تفاوت در این است که کد نشانه گذاری از نوع واژگان schema.org به نام HTML microdata یا HTML metadata است.با توضیح جزئیات مهم، این ابرداده درک موتورهای جستجو را آسان‌تر کرده و دید سایت شما را افزایش می‌دهد. استفاده از کد نشانه گذاری الگو در صفحات html یک وب سایت به معنای هک شدن در سئو نیست، بلکه راهی برای افزایش شانس بهتر و متفاوت دیده شدن وب سایت ما در صفحات نتایج گوگل است.
    3. کد نشانه گذاری طراحی شده برای بهبود تجربه جستجوی کاربر :
      همانطور که قبلاً گفتیم، اگر از Schema در وب سایت خود استفاده کنیم، احتمالاً گوگل آن را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نشان می دهد. این تکنیک بهینه سازی بر رضایت کاربر و همچنین کمک به بهبود سئوی وب سایت تمرکز دارد.موتورهای جستجو سعی می کنند بهترین پاسخ را به نیازهای کاربر ارائه دهند. زمانی که از کدهای مدال استفاده می کنیم و این اطلاعات به صورت جداگانه در صفحه نتایج نمایش داده می شود، کاربران می توانند سریعتر پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. داده های ساختاریافته و ریچ اسنیپت ها نمونه هایی از تلاش های Schema برای جلب توجه و رضایت کاربر هستند.

    آشنایی با انواع اسکیما و کد های نشانه گذاری

    در این قسمت از مقاله، به تأثیر اسکیماها و عملکرد آنها بر نحوه درک موتورهای جستجو از محتوای یک وب سایت پرداختیم. در زیر انواع اسکیما در سئو را معرفی می کنیم که در واقع پرکاربردترین آنها هستند:

      1. اسکیمای اشخاص :

        این کد اسکیما برای شناسایی افراد استفاده می شود و معمولاً اطلاعاتی مانند نام، تاریخ تولد، تحصیلات، اعضای خانواده، شغل، کار یا سابقه هنری را نمایش می دهد. به عنوان مثال، می توانید جاستین بیبر را جستجو کنید و نمونه ای از طرح یک شخص را در درخت دانش گوگل ببینید.

        اسکیمای اشخاص چیست
        اسکیمای اشخاص چیست
      2. اسکیمای سازمان ها

        از این حالت برای معرفی شرکت ها و سازمان ها و نمایش اطلاعاتی مانند برند، سال تاسیس، آدرس شبکه های اجتماعی، آدرس شعب سازمان و … استفاده می شود. اگر جستجو کنید، گوگل تسلا موتور تمام این اطلاعات را به طور دقیق و مختصر به شما نشان می دهد.

        اسکیما سازمانی
        اسکیما سازمانی
      3. اسکیمای کسب و کار محلی

        اسکیمای لوکال با ارائه اطلاعاتی مانند آدرس، ساعات کار، منوهای محصول، جزئیات تماس و رسانه های اجتماعی به مشتریان محلی کمک می کند تا مکان ها و خدمات کسب و کارهای اطراف را به راحتی پیدا کنند.

        اسکیمای کسب و کار محلی
        اسکیمای کسب و کار محلی
      4. اسکیمای مقالات

        این نوع کدهای برچسب گذاری برای مقالات و اخبار وب سایت استفاده می شود و حاوی اطلاعاتی مانند نام نویسنده، تاریخ انتشار، تاریخ به روز رسانی، رتبه بندی مقاله و نظرات کاربران است. کدها همچنین به درک بهتر کلمات کلیدی هدف ربات گوگل کمک می کنند.

        اسکیما مقالات
        اسکیما مقالات
      5. اسکیمای محصولات

        اسکیمای محصول قیمت محصول، وضعیت سهام، رتبه بندی، اندازه، رنگ و موارد دیگر را روی صفحه نمایش می دهد. در مورد اقلام تخفیف دار حتی می توانیم با استفاده از کد تگ مبلغ یا درصد تخفیف را تعریف کنیم.

        اسکیما محصولات
        اسکیما محصولات
      6. اسکیمای ویدیو

        برخلاف محتوای تصویر یا متن، درک محتوای یک ویدیو برای موتورهای جستجو دشوار است. به همین دلیل، ما از طرح‌های ویدیویی برای افزایش شانس نمایش ویدیوهای خود در Google Video و خزنده‌های Google استفاده می‌کنیم تا بتوانیم محتوای ویدیو را درک کنیم.

        اسکیما ویدیو
        اسکیما ویدیو

         

    سوالات متداول

    اسکیما چیست ؟

    اسکیمو یک زبان نشانه گذازی میباشد. یک زبان مشترک در بین موتورهای جستجو که به آنها کمک می کند اطلاعات صفحه وب را راحت تر و سریع تر شناسایی کنند.

    چگونه میتوانیم به سایتمان اسکیما اضافه کنیم ؟

    راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. برای مثال می‌توانیم از JSON-LD، Google Tag Manager، Search Console و غیره استفاده کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید