ریدایرکت چیست ؟ریدایرکت های 301,302,303و410

ریدایرکت چیست؟
زمان مطالعه مطلب : 4 دقیقه
  • ریدایرکت یکی از پرکاربرترین ابزارهای سئو تکنیکال موجود در طراحی سایت و مدیریت آن به شمار می آید. به کمک این روش می توانید کاربران سایت خود را از یک آدرس به آدرس دیگر انتقال دهید. این روش در بهبود سئو سایت و رفع مشکلات ناشی از تغییر سایت، کارساز خواهد بود. برای مثال زمانی که سایت شما دچار مشکلاتی همچون محتوای چندگانه (Duplicate Content) شده باشد، این ابزار و انواع مختلف آن به کار می آیند. برای آشنایی بیشتر با این ابزار و نحوه استفاده از آن، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

    ریدایرکت چیست؟

    ریدایرکت با اهداف مختلفی ایجاد شده است، با اینحال کارکرد آن در اغلب مواقع یکسان است. در یک نگاه کلی می توان گفت، استفاده از این روش باعث جابجایی بازدیدکنندگان از یک آدرس قدیمی، به آدرسی جدید می شود. ریدایرکت در سئو , برای سئو کاران فواید بسیاری در بر دارد.

    همانطور که می دانید تغییر در سایت و دامنه آن، موجب از دست رفتن ترافیک خوب و پربازده سایت می شود. همچنین بک لینک هایی که به سایت و دامنه فعلی ارجاع داده شده اند را از بین می برد. با این حساب تغییراتی هرچند جزئی در سایت، تبعاتی بسیار منفی خواهد داشت! اما اینطور نیست. چاره کار استفاده از این ابزار سودمند است.

    زمانی که تصمیم می گیرد تا ادرس یک محتوا در سایت خود را تغییر دهید ریدایرکت به کمکتان می آید و از بروز خطای 404 جلوگیری می کند. (این خطا زمانی ظاهر می شود که مدیر سایت آدرس محتوا را بدون ایجاد ریدایرکت تغییر داده باشد. از آنجایی که آدرس قبلی از نتایج جستجوی گوگل حذف نشد اند، کاربر به صفحه 404 منتقل می شود.)

    همچنین زمانی که قصد خریداری دامنه جدید دارید، با استفاده از این ابزار می توانید دامنه قبلی را بدون هیچ دردسری بر روی دامنه جدید پیاده سازی کنید و بدین شکل بازدیدکنندگان خود را حفظ کنید. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ریدایرکت در حذف محتوای تکراری و چندگانه نیز موثر عمل می کند. با استفاده از ریدایرکت 301 می توانید چندین محتوای تکراری را به محتوای اصلی ارجاع دهید. این اقدام به بهبود سئو سایت نیز کمک شایانی می کند.

    ریدایرکت یعنی چی
    ریدایرکت یعنی چی

    انواع مختلف ریدایرکت

    با توجه به آن چه گفته شد، ریدایرکت کارکردهای مختلفی برای سایت دارد. از این رو انواع مختلف آن جهت برطرف کردن مشکلات یاد شده، به وجود آمده اند. با استفاده از هر یک از این روش ها می توان بخشی از تغییرات لازم را به وجود آورد.

    اساساً ریدایرکت با کدهای عددی همچون 301، 302، 303 و 410 شناخته می شود. هر یک از این روش ها، کارکرد مخصوص به خود را داشته و به نوعی به جابجایی کاربران در آدرس های مختلف سایت کمک می کند. برای استفاده از این ابزار سودمند ، لازم است با انواع مختلف آن آشنا شوید.

    ریدایرکت 301 و کارکرد آن

    یکی از پرکاربرد ترین انواع ریدایرکت با کد 301 شناخته می شود. استفاده از این ابزار به موتورهای جستجو، انتقال دائم محتوا را اعلام می کند و موجب جابجایی 95 تا 99 درصد از محتوا می شود. به عبارتی با استفاده از این روش سئوکاران به شکل دائمی محتوای آدرس “الف” را به محتوای آدرس “ب” منتقل می کنند.

    اگرچه این گزینه بهترین کارکرد را در سئو سایت دارد، اما استفاده از آن زمانی که قصد انتقال دائمی محتوا را ندارید، اشتباه است. چرا که برای بازگشت مجدد آدرس جدید به ایندکس موتورهای جستجو، لازم است روزها و حتی ماه ها منتظر بمانید.

    موارد کاربرد نوع 301 در گزینه های زیر خلاصه می شود.

    • استفاده از فایل های جدید و حذف فایل های قدیمی در همان دامنه
    • پیاده سازی یک دامنه جدید برای سایت
    • تغییر آدرس دامنه
    • تغییر پسوند فایل های استفاده شده در دامنه
    ریدایرکت 301 چیست ؟
    ریدایرکت 301 چیست ؟

    ریدایرکت 302 و موارد استفاده از آن

    برخلاف ریدایرکت 301، نوع 302 کاربرد چندانی ندارد. از این ابزار به منظور انتقال موقت محتوا میان دو آدرس استفاده می شود. در صورتی که ریدایرکت 302 را برای بیش از 6 ماه حفظ کنید، این نوع ریدایرکت مشابه نوع 301 عمل خواهد کرد. در ادامه نیز آدرس قدیمی به تدریج به آدرس جدید منتقل می شود.

    کارکرد اصلی این نوع در حفظ ارزش های محتوا در زمان جابجایی موقت آن و یا حذف موقت آن در سایت است. به عبارتی زمانی که تصمیم دارید یک محتوا را به شکل موقت از دسترسی خارج کنید، می توانید با استفاده از ریدایرکت 302، ارزش محتوا را حفظ کرده و در زمان فعالسازی مجدد محتوا، آن را بازگردانید.

    ریدایرکت 302 در موارد زیر کارکرد اصلی خود را نشان می دهد:

    • انتقال موقت آدرس سایت
    • انتقال بازدیدکنندگان به آدرس های دیگر بر اساس موقعیت جغرافیایی آنان و زبان منتخبشان
    • انتقال کاربران میان ادرس دسکتاپ سایت و نسخه موبایلی آن

    ریدایرکت 303 و کاربرد آن

    از ریدایرکت 303 در بخش فرم های وبسایت استفاده می شود. به عبارتی این ابزار از تولید فرم جدید در مرورگر جلوگیری می کند. از آنجایی که استفاده از این نوع نقشی در بهبود سئو سایت ندارد و از آن تنها در فرم های وبسایت استفاده می شود، انتخاب آن چندان رایج نیست.

    ریدایرکت 410 و موارد استفاده از آن

    برای جلوگیری از بروز خطای 404 روش دیگری به جز ریدایرکت 301 وجود دارد. استفاده از ریدایرکت 401 نیز در این خصوص کارساز است. همانطور که می دانید بروز این خطا علاوه بر از دست دادن مخاطب، موجب کاهش امتیاز گوگل می شود.

    از این رو لازم است به هر طریقی، از انتقال کابر به صفحه حاوی خطای 404 جلوگیری کنید. با استفاده از این دو نوع ریدایرکت به مخاطب و همچنین موتورهای جستجو اطلاع می دهید که این صفحه از سایت حذف شده است. بدین طریق موتورهای هوشمند گوگل صفحه را از لیست نتایج حذف می کنند.

    کلام آخر

    ایندایرکت یکی از سودمندترین ابزارهای مدیریت سایت است که علاوه بر بهبود سئو، به مدیریت هرچه بهتر وبسایت کمک می کند. با استفاده از این روش می توانید از بروز خطای 404 و سایر خطاهای احتمالی، جلوگیری کنید. ریدایرکت 301 پرکاربردترین نوع تغییر مسیر است که به منظور انتقال دائم محتوا از یک صفحه به صفحه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده از این ابزار بسیار متنوع است؛ اما در یک نگاه کلی می توان گفت، ریدایرکت ها در انتقال کاربر میان دو آدرس قدیمی و جدید به کار می روند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید